Studenten Alpha Cursus Utrecht

Studenten Alpha Utrecht

In het kort: Alpha is een eigentijdse kennismaking met het christelijk geloof, wereldwijd al door vele miljoenen mensen gevolgd. Deze is speciaal voor studenten (en afgestudeerden). Het duurt 10 avonden en een weekend en is gratis. Hij start 2 keer per jaar: in september/oktober, en in februari/maart.

Introductieavond

De introductieavond is op dinsdag 12 maart . Dit is een goede gelegenheid om vrijblijvend te kijken of je de hele Student Alpha Utrecht wilt volgen. Er is een inleiding en er zullen mensen die eerder een alpha gedaan hebben iets vertellen over hun ervaringen. Je moet je wel opgeven i.v.m. de maaltijden. Als je deze avond er niet bij hebt kunnen zijn, kun je nog steeds zonder problemen instromen.

Eerste cursusavond

De eerste gewone cursusavond is op 19 maart. Je kunt eventueel ook de cursus nog meedoen vanaf de 2 dinsdagen na de eerste gewone avond, als je deze eerste avonden hebt gemist. We proberen je dan even bij te praten over wat je die avonden hebt gemist.

Meedoen?

Je kunt je online aanmelden.
Mail of bel met Erik: 06-193 340 26.

Ben je christen en wil je helpen als teamlid, laat het dan ook zsm. even weten.

Opzet van de avonden

Elke avond begint om 18.30 uur met eten. Dan is er een lezing en vervolgens zijn er gespreksgroepjes over die lezing. Je mag elke vraag stellen die je hebt. En tegen 22.00 uur is het afgerond, maar je kunt ook blijven om nog wat langer door te bomen.

Data

10 opvolgende weken een avond per week vanaf 12 maart. De datum van het Alpha-weekend is nog niet bekend.

Introductie

Alpha biedt een eigentijdse kennismaking met het christelijk geloof. In 10 avonden en een weekend worden een aantal basisprincipes uitgelegd. De cursus is ontstaan in een kerk in Londen. Inmiddels hebben meer dan 4 miljoen mensen in meer dan 100 landen deze Alpha cursus gevolgd. Overal zijn mensen enthousiast. In Nederland is er in 1996 mee begonnen. Student Alpha Utrecht heeft dezelfde inhoud als de Alpha-cursussen die nu door ruim 500 gemeenten in Nederland wordt aangeboden. Het is nu alleen voor studenten. Dus toch net even anders. Studentikozer eten en ruimte voor stevige gesprekken. We hebben als De Studentenkerk al ongeveer 20 keer eerder een Alpha voor studenten in Utrecht gegeven! We zijn als kerk zelfs ontstaan na het geven van studenten alpha-cursussen.

Wat is Alpha?

Alle mensen die meer willen weten van het Christelijk geloof zijn welkom.

Leren en lachen. Je kunt leren en tegelijk een prettige tijd hebben met elkaar.

p

Pizza’s en Pasta’s. Samen eten is een vast bestanddeel van elke avond en geeft de mensen de gelegenheid elkaar te leren kennen.

h

Helpen van elkaar. Kleine groepen geven de ruimte om elkaar te helpen door te praten over eigen vragen.

a

Alles wat je maar wilde weten over het Christelijk geloof. Alpha is een plek waar geen enkele vraag als te simpel of als te bedreigend wordt gezien.

Elke avond begint om 18.30 uur met eten. Dan is er een lezing en vervolgens zijn er gespreksgroepen over die lezing. En tegen 22.00 uur is het afgerond, maar als je wilt kun je blijven om nog wat langer door te bomen. De ervaring leert dat veel studenten dat erg leuk vinden, en het wordt nog al eens laat. Inleider is Erik Munneke . Hij is afgestudeerd in theologie en in bedrijfseconometrie.

Student Alpha interessant voor jou?

De Student Alpha cursus Utrecht duurt 10 avonden plus een gezellig weekend. Lijkt dat lang, begin dan gewoon met de introductieavond en besluit dan of je het hele traject mee wil maken. Voorkennis is absoluut niet vereist. De Alpha-cursus wil je juist helpen met basisinformatie. Misschien is dat wel je motief om mee te doen: waar geloven die christenen of die paar kennissen van je in? De Alphacursus is dan een ontspannen manier om op de hoogte te raken. We dringen je niets op. Wij vertellen wat wij geloven en wat dat voor ons betekent. Jij bepaalt wat je met die informatie doet. In ieder geval kun je er ons op bevragen en kijken of het echt is. Misschien heb je wel een christelijke achtergrond, maar heb je het geloof – om wat voor reden dan ook – laten liggen. Als student ben je je leven vorm aan het geven, niet alleen qua loopbaan, maar ook qua waarden en visie op het leven. De Studenten Alpha-cursus is een goede plek om de relevantie van het leven van Jezus voor je dagelijks leven te (her)ontdekken. Gun jezelf die kans.

De onderwerpen van de praatjes

1. Wie is Jezus? 2. Waarom is Jezus aan het kruis gestorven? 3. Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof? 4. De bijbel lezen: waarom en hoe? 5. Bidden: waarom en hoe? 6. Weekend: Wie is de Heilige Geest,wat doet de Heilige Geest en hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest? 7. Hoe kan ik het kwade weerstaan? 8. Hoe leidt God ons? 9. Waarom en hoe moeten we het anderen vertellen? 10. Geneest God vandaag de dag nog? 11. Hoe zit het met de kerk?

Locatie

Het is aan de Hyacintstraat 34 in Utrecht. Noteer vooral ook het mobiele nummer van Erik: 06-19334026. Dit voor het geval je het toch niet zou kunnen vinden.

Zijn er kosten?

De cursus is gratis. Voor elke maaltijd vragen we wel 3,00 euro. Het studiemateriaal kost een paar euro. Het Alpha-weekend kost vaak ongeveer 35 euro, inclusief de maaltijden. Als deze kosten een probleem zijn proberen we een sponsor voor je te vinden, zodat je toch mee kunt.

Meedoen?

Je kunt je online aanmelden.
Mail of bel met Erik: 06-193 340 26.